Weekblad Dongen week 2 13 januari 2022

Wk-02-22-01-13.jpg

Foto van de week (foto van Jules Bloemsaat)

Beste fotoliefhebbers,

In deze tweede week van het nieuwe jaar willen wij U een ietwat bijzondere foto laten zien. Deze foto is onlangs tijdens een ”digitale clubavond” besproken en was een van de 20 ingezonden foto’s voor deze bijeenkomst. Het bekijken van de foto’s en het geven van commentaar hierop is een prima alternatief voor de reguliere clubavonden in dorpshuis de Geubel. Maar eer dit weer mogelijk is, zijn we vast enkele weken verder.
Deze foto is van Jules Bloemsaat, een zeer actief lid binnen onze vereniging en tevens ook voorzitter van deze club. Hij stuurt ook maandelijks foto’s in om ze te laten zien en te laten commentariëren.
Het is een bijzondere foto mag ik wel zeggen. In ieder geval niet gewoon “recht-toe-recht-aan”. De meesten van ons meenden hierin een dubbel opname te zien, maar niets is minder waard.
Deze foto is genomen in een verduisterde ruimte met reportageflitsers.
Van te voren zijn afspraken gemaakt wie wat doet en wanneer.
Een persoon heeft de leiding en bedient meestal het fototoestel.
Op het fototoestel is een flitser geplaatst en is in de “Blub-stand” gezet.
Fototoestel staat op een statief.
Een helper heeft een tweede flitser in zijn hand.

Bulb stand, wat kun je er mee? (Moor fotografie, Peter van Veen)

Wanneer we het hebben over lange sluitertijden. Dan denk je misschien aan sluitertijden van enkele seconden. Kijk eens op je camera in de M-stand. Hoe ver kun je dan gaan met het instellen van de langste sluitertijd? Ik durf er wel een flesje om te verwedden dat het niet meer is dan 30 seconden…
Gelukkig is er een speciale instelling op elke camera waarmee je die grens van 30s kunt passeren. Om precies te zijn kun je met deze stand oneindige sluitertijden gebruiken. Ik heb het hier over de Bulb stand, ook wel bulb exposure mode genoemd.
De serie sluitertijden die je kunt instellen op je camera eindigt bij 30s. Nog een klikje verder en daar verschijnt de bulb stand. Met de bulb stand kun je zelf handmatig de sluiter open houden, zolang je dat wil. Zolang jij de ontspanknop ingedrukt houdt, blijft de sluiter open. Deze speciale bulb stand is alleen beschikbaar in de M-stand, Manueel dus.
In feite is de bulb stand een creatieve handigheid. Het stelt je in staat om beelden te maken met een minutenlange sluitertijd, in plaats van enkele seconden. Een typisch voorbeeld is die van een star trail, bij een heldere hemel. Richt je camera naar de poolster en laat de sluiter maar open staan.
Een ander veel gezien beeld is die van lichtsporen van het verkeer, wanneer het donker is geworden. Deze bewegende lichten zorgen voor artistieke vegen licht in de kleuren rood en wit, afkomstig van de koplampen en achterlichten van de passerende auto’s. Wanneer je dat bij een afslag of afrit doet, kun je ook nog eens oranje strepen er bij krijgen, veroorzaakt door de knipperlichten van het afslaande verkeer. Tref je het dat er een ambulance, politie of brandweer met zwaailichten passeert, dan heb je helemaal mazzel. Niet leuk natuurlijk, maar wel voor het beeld.

De volgende stappen zijn hiervoor gezet:
1. Het model gaat zitten plaatst zijn handen voor zijn gezicht.
2. Fototoestel wordt handmatig scherpgesteld. Dus de M(anueel)-stand
3. Iemand doet het licht uit.
4. De persoon met het fototoestel drukt op de afstandsbediening en houdt die vast.
De flitser op het toestel gaat af.
5. Het model doet zijn handen naast zijn gezicht.
6. De helper met de tweede flitser laat deze afgaan.
7. De persoon met het fototoestel laat de ontspanknop los.
8. Licht kan weer aan

Het is dus inderdaad maar één opname, maar wel met een dubbele belichting. Het resultaat is uiteraard wel sterk afhankelijk van de pose van het gezicht en de al dan niet gespreide handen. Mijns inziens toch een geslaagde opname, hoewel er zeker nog wel wat aan te verbeteren viel. Het kleine vlekje rechts naast het gezicht (bleek een pleistertje te zijn!?) had eenvoudig geretoucheerd kunnen worden. Ook de verticale streep links van de neus had beter weg kunnen zijn. Dit alles maakt de foto nog beter dan dat hij al was. In ieder geval wil ik Jules bedanken voor zijn inbreng.

Jules Bloemsaat