Weekblad Dongen 2 juni 2022

Foto van de week (foto van Cor Bels)

We hebben nog een maandje te gaan voordat de zomerperiode aanbreekt. De meeste mensen hebben al een vakantiebestemming in gedachten of zelf al een vakantie geboekt. Een periode waarin heel veel foto’s gemaakt zullen worden. De meeste hiervan ongetwijfeld met de mobiele telefoon. Op zich is hier niets mis mee, sterker nog….je kunt er hele mooie opnames mee maken. En die foto’s worden vervolgens via allerlei media met anderen gedeeld. Misschien iets bij een fotoclub? Laat zien wat je hebt vastgelegd!

In de maand juni willen we de rubriek “Foto van de week” nog iedere week presenteren, maar in juli en augustus onderbreken we eventjes om vervolgens in september weer enthousiast verder te gaan. We hebben dus nog 5 afleveringen, waarin (hopelijk) voort jullie nog twee nieuwe clubleden wil voorstellen.

Deze week een “oude” bekende: Cor Bels. Meestal zien we van hem landschapsfoto’s, zoals die op de uitnodiging van onze laatste expositie. Deze keer heeft Cor zich op een totaal ander terrein begeven, namelijk architectuur. Hij volgt sinds kort weer een mentoraat o.l.v een bondsmentor van de Nederlandse Fotobond. Dit betekent dat je gedurende een aantal bijeenkomsten fotowerk moet inleveren/laten zien, waarbij de mentor je begeleidt en tips/adviezen geeft om betere foto’s te gaan maken. Cor heeft deze keert zichzelf de opdracht gesteld: maak foto’s van details in architectuur. Bijgaande foto is in dit kader gemaakt en is een detailopname van het station in Breda.

Het is een opname met vlakken en lijnen, waarbij twee kleuren (blauw en oranje) essentieel zijn in deze foto. Ze kunnen niet zonder elkaar en houden de foto “in evenwicht”. Het is soms heel zinvol om eens een keertje omhoog te kijken en je te laten verrassen door hetgeen je daar aan kunt treffen. Goed gezien Cor, mijn complimenten. Ik denk dat je met deze foto in ieder geval goed op weg bent om op een zinvolle manier inhoud te geven aan je zelf gekozen opdracht binnen het mentoraat. Bedankt voor je bijdrage.