Straatfotografen

Een kleine opsomming van bekende (straat)fotografen.

  • Paul Martin (16 april 1864 – 7 juli 1944) was een in Frankrijk geboren Britse fotograaf die baanbrekend werk verrichtte op het gebied van straatfotografie en nachtfotografie.
  • Arnold Genthe (San Francisco’s Chinatown, the 1906 San Francisco earthquake)
  • Eugène Atget (1857-1917) was een Frans fotograaf die bekend is van zijn foto’s van het toenmalige Parijse straatleven en de architectuur.
  • Jacob August Riis (1849-1914) was een naar New York geëmigreerde Deense journalist en fotograaf. Hij was zeer sociaal bewogen en dankzij zijn indringende fotoreportages van de leefomstandigheden in de sloppenwijken in New York werden er belangrijke verbeteringen tot stand gebracht.(How the other half lives)
  • Bruce Landon Davidson (1933) is een Amerikaanse fotograaf. Hij is lid van het bureau Magnum Photos sinds 1958. Zijn foto’s, met name die genomen in Harlem, New York City, (East 100th Street, Back of the Bus (from Brooklyn Gang), from the series Welsh Miners, Al Pacino)
  • Robert Doisneau 1912-1994) was een Franse Fotograaf Doisneau werkte in Parijs en de buitenwijken daarvan, waar hij bijna een halve eeuw portretten maakte van mensen: kunstenaars, zwervers, jongetjes van de straat, geliefden etc.
    • Le Baiser de l’Hôtel de Ville, 1950 ‘De kus bij het stadhuis’. Een originele afdruk, die in het bezit was van Françoise Bornet, de kussende vrouw op de foto, werd in 2005 geveild en bracht 155.000 euro op.
    • Café des Halles (1952) met een Parijse clochard.
    • Portret van Picasso met de broodvingers (1952).
  • Henri Cartier-Bresson (1908-2004) was een Franse fotograaf. Richte samen met o.a Robert Capa, in 1947, Magnum op, het eerste fotografen-coöperatief.
    Cartier-Bresson hanteerde de term het beslissende moment (le moment décisif) onder meer in zijn boek Images à la sauvette.
  • Ernst Haas (1921 – 1986) was een Oostenrijks-Amerikaanse fotojournalist en kleurenfotograaf. Tijdens zijn 40-jarige carrière overbrugde Haas de kloof tussen fotojournalistiek en het gebruik van fotografie als medium voor expressie en creativiteit.
  • Mary Ellen Mark, (1940-2015) was een Amerikaanse fotografe, bekend om haar fotojournalistiek, portretten, en reclamefotografie. In haar werk komen maatschappelijke problemen aan bod zoals dakloosheid, eenzaamheid, verslaving en prostitutie. Ze fotografeerde voornamelijk in zwart-wit. Mark publiceerde in totaal 17 fotoboeken en droeg bij aan onder meer Life, Rolling Stone, The New Yorker en Vanity Fair..In 1992 werkte ze mee aan de film “American Heart” met onder meer Jeff Bridges in de hoofdrol.
  • Elliott Erwitt (1928) Erwitt werd geboren in een Joodse, van oorsprong Russische, familie in Parijs. In 1938 vertrok het gezin naar Milaan, om een jaar later te emigreren naar de Verenigde Staten, op de vlucht voor het fascime. Erwitt maakte in de jaren vijftig en zestig naam als portretfotograaf en maakte beroemde foto’s van onder andere Jacqueline Kennedy, Marilyn Monreo, Fidel Castro en Che Guevara. . Daarnaast werd hij bekend door zijn enigszins schalkse zwart-wit snapshot-foto’s, vaak met een ironisch-absurdistische. Zelf geeft hij aan altijd op zoek te zijn naar het “essentiële” moment. Vaak laat hij honden figureren in zijn foto’s. Ook werd hij altijd gebiologeerd door het grote onderscheid tussen man en vrouw. Was van 1966 to 1969 voorzitter Van Magnum.
  • Robert Frank (1942) is een Amerikaanse fotograaf en cineast. Hij werd bekend door een fotoboek uit 1958, getiteld The Americans. Door dit boek werd Frank wel een moderne de Tocqueville genoemd, vanwege zijn sceptische blik op de Amerikaanse samenleving. Frank was een van de eerste fotografen die in zijn werk gebruikmaakte van beeldrijm en beeldsequenties, en die liever zijn eigen gevoelens in beeld bracht dan dat hij technisch correct uitgevoerd werk afleverde. Hij wordt om die reden gezien als een dichter onder de fotografen. In 1996 werd de Hasseblad Award aan hem toegekend. Na in de fotografie carrière te hebben gemaakt breidde Frank zijn werkzaamheden uit naar de film.
  • Don McCullin (1935) Britse fotograaf, vooral bekend van zijn oorlogsfoto’s.
    YouTube “I Hate being known as a War photographer” https://youtu.be/2x8QgGgUTBM
  • Garry Winograd (1928-1984) was een Amerikaanse fotograaf. Winogrand werd bekend door onder andere zijn straatfotografie, hoewel hij dit zelf een onzinnige benaming vond. Hij vond vorm belangrijker dan inhoud. Het ging er niet om wat er op een foto was te zien, maar hoe het gefotografeerde op een foto werd afgebeeld. Een foto hoefde er bovendien niet op een specifieke manier uit te zien: “Er zijn geen formele regels van compositie waaraan een foto moest voldoen.” Zo ook vermeed hij de optische vertekeningen zoals extreme groothoeklenzen veroorzaakten.
  • Joel Meyerowitz (1938)(Bystander) is een straatfotograaf, en daarnaast ook portret- en landschapsfotograaf. Meyerowitz begon in 1962 met een Leica M 35mm camera te fotograferen in de straten van New York City. Hij was een vroege voorstander van het gebruik van kleur in een tijd toen er nog aanzienlijke weerstand bestond tegen het gebruik van kleur in kunstfotografie. In de vroege jaren 1970 gaf hij zijn eerste opleiding in kleurenfotografie aan de Cooper Union in New York City, waar veel hedendaagse gerenommeerde kleurenfotografen studeerden. Hij is een bewonderaar van het werk van Robert Frank en werd zelf onder meer bekend met zijn reeks foto’s over de terroristische 9/11 aanslagen in New York.
  • Saul Leiter (1923-2013) was een Amerikaanse fotograaf en kunstschilder Zijn vroege werk in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw was een belangrijke bijdrage aan de New York School.
  • Leonard Freed (1929-2006) was een Amerikaanse fotojournalist en lid van Magnum Photos. Freed had een schilder willen worden, maar begon met fotograferen in Nederland en ontdekte een nieuwe passie. Hij reisde door Europa en Afrika voordat hij terugkeerde naar de Verenigde Staten, waar hij de New School bezocht en studeerde bij Alexey Brodovitch, de art director van Harper’s Bazaar. In 1958 verhuisde hij naar Amsterdam om zijn Joodse gemeenschap te fotograferen. Door de jaren ’60 bleef hij als freelance fotojournalist werken, die wijd reist. Hij documenteerde de Civil Rights Movement in Amerika (1964-1965), de Yom Kippur-oorlog in 1973 en het politiebureau van New York City (1972-1979). [3] Zijn carrière bloeide tijdens de Amerikaanse burgerrechtenbeweging, toen hij het land bereisde met Martin Luther King, Jr. in zijn gevierde mars door de Verenigde Staten van Alabama naar Washington. Deze reis gaf hem de gelegenheid om het boek Black in White America (1968) te produceren, dat veel aandacht trok. Zijn werk aan de rechtshandhaving in New York City leidde ook tot een boek, Police Work (1980).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *