Over de fotoclub

Over de Fotoclub Dongen

Fotoclub Dongen is een fotoclub van ca. 30 leden, opgericht in 1974 en aangesloten bij de Fotobond.

De club wil een platform zijn voor mensen die het leuk vinden om te fotograferen en hun fotografische vaardigheden willen verbeteren.

De leden komen 3 maal per maand, op de woensdagavond, bij elkaar voor diverse activiteiten. De avonden worden gehouden in De Geubel te ’s Gravenmoer.
Voor de invulling van die avonden wordt jaarlijks een programma opgesteld. Belangrijk zijn de avonden waarop eigen werk wordt besproken.
Daarnaast worden bijvoorbeeld gastsprekers uitgenodigd en workshops verzorgd over fotografie gerelateerde onderwerpen.
Er worden ook ‘werkavonden’ met een bepaald thema georganiseerd. Op de technische avonden helpen leden elkaar met problemen, bijvoorbeeld op het gebied van het bewerken van foto’s in Photoshop. Sommige leden werken samen aan een bepaald onderwerp zoals portret- of natuurfotografie.
Ook het sociale aspect is belangrijk: veel waarde wordt gehecht aan een goede sfeer binnen de club.

Er wordt ieder jaar, voor geïnteresseerde leden, een mentoraat georganiseerd. Onder begeleiding van een bondsmentor worden je fotografische inzichten naar een hoger niveau ontwikkeld. Daarnaast word je uitgedaagd eens op een geheel andere wijze te fotograferen.

Fotoclub Dongen stimuleert zijn leden om deel te nemen aan wedstrijden. Dit kan regionaal, landelijk of zelfs internationaal zijn. Fotoclub Dongen doet zowel in clubverband als individueel mee aan wedstrijden.

Fotoclub Dongen staat open voor bezoeken van en aan andere fotoclubs, om elkaars fotowerk te kunnen beoordelen en andere ideeën op te doen.

Jaarlijks organiseert de club een expositie met werk van de leden. Hier is altijd veel belangstelling voor.