Weekblad Dongen 26 mei 2022

Foto van de week (foto van Fred Joosten)

Beste fotovrienden,

Deze week presenteren wij U wel een heel opvallende foto; eentje die behoorlijk afwijkt van hetgeen U van onze leden zou verwachten. We hebben echter een clublid in onze gelederen, die graag wat wilt experimenteren op fotografisch gebied: Fred Joosten.

Deze foto lijkt op een oude polaroid afdruk, maar niets is minder waar. Het is een foto die gemaakt is met behulp van een appje op zijn iPhone, namelijk Hipstamatic.

In de wereld van de professionele- en amateurfotografie was het lange tijd moeilijk om met de meest gebruikte fotobewerkingssoftware (oa. Photoshop), snel en eenvoudig extravagante en “hippe” foto’s te maken.,

In tegenstelling met de appjes, die beschikbaar kwamen voor het bewerken van foto’s gemaakt met de camera van een mobiele telefoon. Voor jeugd en jongvolwassenen zijn de appjes voor het bewerken van foto’s intussen gewoon geworden.

Dat er behoefte aan een creatievere ingang bij professionele-en amateurfotografen is, zie je ook terug in de eerder genoemde “professionele” fotobewerkingssoftware. Zowel in de software zelf als in de veel gebruikte plugins ( Topaz, NIK enz)

Een van die appjes is Hipstamatic, sinds 2020 op de markt voor de iPhone. Het was een enorm succes. In twee jaar tijd ruim vier miljoen van verkocht.

Het stelt de gebruiker in staat foto’s te maken die met filters afbeeldingen eruit laat zien alsof ze zijn gemaakt met een gebrekkige ouderwetse camera. Dat de foto’s populair en geliefd waren , blijkt uit het feit dat destijds, uit ruim 1500 naar Flickr geüploade foto’s, zestig Hipstamaticfoto’s geselecteerd werden door een tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam.,

Onze fotoclub gaat in dit opzicht ook met de tijd mee.

HIPSTAMATIC®-camera is een professionele fotografie-app en de originele App van het Jaar van Apple!

• foto’s maken met een klassieke of professionele zoeker
  • direct resultaat
  • geweldige analoge bediening
  • meerdere belichtingkit
  • handmatige sluitertijd
  • verfijn met een volledige dokabewerkingsprogramma
  • te gebruiken voor iPhone e/of Ipad €2,99

Nu even terug naar de bijgevoegde foto van Fred. De foto is van het Wilhelminaplein en gemaakt van zijn balkon. We zien op de voorgrond wat contouren van geparkeerde auto’s, op de achtergrond wat bomen, de kerktoren van de Oude Kerk in de Kerkstraat en een ondergaande zon. De foto is het resultaat van die eerder genoemde app. Er is verder niets meer aan bewerkt.

We hopen nog meer van dit soort experimenten van hem te zien.

Bedankt Fred en wij wensen je nog heel veel inspiratie, geduld en tijd.

Tot volgende week.

Bent U geïnteresseerd? Neem contact op met Henk van Roode: henkvanroode@ziggo.nl

Start een gesprek