Weekblad Dongen 24 november 2022

Foto van de week (foto van Corry van der Rijken)

Hallo fotovrienden,

Vorige week plaatsten wij een foto van Jules Bloemsaat in de rubriek “ Foto van de week”. Misschien kunt U zich dat nog herinneren. Het was een foto van een bellend meisje tegen een betonnen achtergrond. Deze was op het station Tilburg gemaakt, maar dat terzijde.

Elk jaar doet onze vereniging mee aan een uitwisseling tussen België en Nederland onder de naam “Benevisie”. Het ene jaar organiseert het een Belgische fotoclub en het andere jaar een Nederlandse . Er kunnen foto’s ingeleverd worden in kleur of monochroom (zwart-wit).

Deze foto deed het goed op deze wedstrijd. Jules behaalde de 3e prijs in de categorie monochroom. Proficiat Jules met deze fraaie plaats.

Maar……we gaan toch weer terug naar de foto van de week. Dit keer is het een kleurenfoto van een van onze vrouwelijke clubleden: Corry van der Rijken. Zij is ook al jarenlang lid van onze vereniging en is contactpersoon van het mentoraat. Dit zijn een aantal bijeenkomsten onderbegeleiding van een mentor van de Fotobond. Een mentoraat is een persoonlijke begeleiding door een daarvoor opgeleide fotografiedocent (de mentor). In een aantal sessies zal de mentor door de de cursist te stimuleren en te motiveren proberen de fotografie naar een hoger niveau te tillen.
Over het algemeen zijn er een vijftal sessies over het jaar verspreid. Tijdens de eerste bijeenkomst maken mentor en cursist kennis en bepalen zij aan welk onderwerp of thema de cursist gaat werken. Dit thema wordt gedurende het hele mentoraat vastgehouden. De cursist neemt bij elke volgende bijeenkomst nieuw werk mee, dat door de mentor van commentaar wordt voorzien. Zo kan de cursist zijn fotografie verbeteren.
Aan het einde van het mentoraat is er vaak een eindpresentatie of een expositie.

Corry heeft zelf ook al meerdere keren aan zo’n mentoraat deelgenomen.

Deze foto heeft daar overigens niets mee te maken. Het is een foto van een van haar kleinkinderen, maar dan toch wel een heel bijzondere door de uitsnede, door de compositie en vooral ook door de kleurstelling. Ik laat haar zelf evenaar het woord:

De foto is gemaakt in de bibliotheek van Arnhem.Ik was daar met de kleinkinderen. Het belang van lezen is heel groot en een mooie bibliotheek heeft zeker tot doel om dat te stimuleren, In deze bieb hebben ze er nog een attractie aan toegevoegd: een glijbaan van de ene afdeling naar de andere. Het is een stalen buis waardoor ze naar beneden roetsjen, dan het trapje op rennen en weer gaan! Dolle pret….en o ja, er waren ook veel boeken!

De kleuren in deze foto komen van de kleding en het vloerkleed dat onderaan de glijbaan ligt.

Ik denk dat haar verhaal voldoende zegt over deze foto. Wij waren er op de club erg gecharmeerd van deze foto. Bedankt Corry voor jouw bijdrage.

Tot volgende week.

Bent U geïnteresseerd? Neem contact op met Henk van Roode: henkvanroode@ziggo.nl

Start een gesprek