Weekblad Dongen 21 april 2022

Foto van de week (foto van Koos Schenk)

Deze week presenteren wij U in onze vaste rubriek “Foto van de week” een zwart-wit foto van Koos Schenk. Hij fotografeert al heel wat jaren en is een echte zwart-wit-werker! De onderwerpen die hij fotografeert zijn heel divers en vaak ook verrassend. Hij hoeft daarvoor niet per se naar het buitenland, maar vindt zijn inspiratie meestal dichtbij. Het zijn soms beelden waarbij een ander aan voorbij gaat. De foto die we hier zien kreeg als titel “Aanleg snelweg Oosterhout-Dongen” mee. De meesten van ons herinneren zich vast wel die werkzaamheden tussen beide plaatsen en hebben het misschien als overlast ervaren, maar Koos heeft in dit geval zijn voordeel eruit gehaald: een fraaie opname van een boel ongemak.

Koos heeft een voorliefde voor een goede compositie/vlakverdeling en een uitgebalanceerd lijnenspel in zijn foto’s. Dat is ook op deze foto te zien: er zijn drie vlakken of banen te zien, namelijk het grijze wegdek, een zwarte baan van zand en op de achtergrond nog een grijs vlak, wellicht een weiland. In het voorste vlak zijn de witte lijnen sterk aanwezig. Het opvallendst is de driehoek met de punt naar boven met aan weerszijden een korte lijn. De driehoek neemt je mee de foto in, maar de 3 pilonnen willen je als het ware tegenhouden: Kijk uit, want de weg is nog niet klaar. Zij stopt hier!!

De afdruktechniek (Koos houdt ervan om zijn foto’s “pittig” af te drukken) versterkt dit beeld nog wat meer.

Binnenkort houdt Fotoclub Dongen na lange tijd weer een expositie van het werk van haar leden. Dit jaar is dat in dorpshuis de Geubel in ’s-Gravenmoer en wel in het weekend van zaterdag/zondag 7 en 8 mei.

In een volgende Foto van de Week vertellen we er meer over.

Koos, bedankt voor je foto.