Weekblad Dongen 19 mei 2022

Foto van de week (foto van Jan de Haan)

Deze week presenteren wij in de rubriek “Foto van de Week” een bewerkte foto van een opname van jaren geleden. Deze foto is gemaakt in ± 1970 door dhr. J.A.de Haan, toen wonende in Rotterdam

en aldaar lid van fotoclub A.F.V.R. (amateur fotografen vereniging Rotterdam)

Deze fotoclub is opgericht in 1901 en bleek de tweede fotoclub van Nederland te zijn.

Er was zo bleek uit de archieven, te Groningen reeds eerder ’n fotoclub te bestaan. Toen der tijd zeker een elitaire hobby, elke door enkele mensen werd bedreven. Na de tweede wereldoorlog kwam deze hobby in een “stroomversnelling” dmv de verbeterde films en in de jaren 60, door de Japanse camera industrie, welke baanbrekend bleek te zijn, in z’n innovaties en camera techniek. De Duitse camera industrie, bleek volkomen te zijn “ingeslapen” toen.

De foto is ontstaan dmv een portret avond binnen deze club, toen dus op analoog filmmateriaal. De “gedateerde opname” is door Jan de Haan in een nieuw digitaal jasje gegoten, via het scannen van het negatief en digitalisering: dus het bewerken mbv een computerprogramma op de computer. In dit geval is het een ISOHELIE: is een fotografische techniek waarbij het aantal waarden van de toonschaal wordt teruggebracht tot slechts enkele kleur- of grijstintwaarden van gelijke dekking. Het zijn in deze foto een 4-tal tinten: wit, licht grijs ,donker grijs en zwart. Deze toonscheiding zie je terug in zowel de achtergrond als het portret.

Vroeger was je daar in de DOKA (=de donkere kamer) een hele avond mee bezig om aan het eind ervan pas het resultaat te kunnen zien. Gelukkig gaat dat tegenwoordig een stuk sneller dankzij de moderne technieken.

Een zeer opvallend detail in deze foto is het gezicht van de man. Jan heeft dit gedeelte bewust niet meegenomen in de techniek, maar gelaten zoals het was. Dus het gezicht heeft een “natuurlijke” uitstraling. Ik mag wel zeggen dat dit knap gedaan is Jan. Je hebt er een persoonlijk tintje aan gegeven.