Mentoraatschap Corry van der Rijken

Enige tijd geleden heb ik in de rubriek Foto van de Week al iets verteld over een aan te vragen mentoraatschap bij de Nederlandse Fotobond. In het verleden heeft Fotoclub Dongen daar al vaker gebruik van gemaakt. Deze keer werd Mariet Wielders aan onze club verbonden. Mariet Wielders is docent fotografie aan o.a. het educatief centrum De Parasol in Veldhoven. In 2011 behaalde ze de certificaten docent en mentor/coach aan de Fotovakschool en is als zodanig bij ons als mentor gekomen.

Zij kan als mentor/coach een rol spelen voor oa.:

• Fotoclubs die op zoek zijn naar frisse ideeën en nieuwe impulsen
  • Fotoclubs die de techniek beheersen maar toe zijn een extra uitdaging
  • Fotoclubs waarvan een beperkt aantal leden gedurende een bepaalde periode intensief wil samenwerken onder begeleiding van een coach
  • Fotoclubs die het kijken, analyseren en bespreken van foto’s willen verbeteren
  • Het begeleiden van de individuele fotografen bij de ontwikkeling van hun persoonlijke oeuvre (verdieping)

Maar genoeg over de mentor Mariet en keren we terug naar onze eigen leden. Er hadden zich maar liefst 8 clubleden opgegeven voor het mentoraat. Vandaag laten we Corry van der Rijken aan het woord over haar deelname.

“ De eerste vraag die boven komt drijven is: Wat wil je hiermee bereiken? Wat is je doel van deze begeleiding? Op zich is dat al moeilijk om in te vullen, maar mijn inspiratiebron was een kunstwerk in een bos. De kunstenaar had een 3-tal foto’s op doorzichtige platen gezet en als je er door heen keek, kreeg je een totaalbeeld. Dit zou het moeten worden dacht ik, maar jammer genoeg bleek dit voor mij (nog) niet uitvoerbaar. Dus dan maar op zoek naar een ander onderwerp vanuit mijn eigen archief. Het onderwerp werd “Mensen die opgaan in hun eigen omgeving”. Anders gezegd: personen vallen weg in de achtergrond. Nu is deze stroming in de kunst zeker niet nieuw, want Keith Haring, een Amerikaanse kunstenaar, hield zich hiermee bezig. De kunst die Keith Haring maakte wordt soms popart genoemd, maar ook de termen graffiti-art en moderne kunst worden gebruikt.

Ik ging dus op zoek naar beelden die aan mijn opdracht voldeden. Zo maakte ik foto’s van kinderen met een geel t-shirt in een koolzaadveld, een vrouw in dezelfde kleding als etalagepoppen, een regenpijp die wegvalt tegen een muur, herten tussen het kreupelhout, een kwal op het strand enz. Ik had voor mezelf geen grenzen gesteld, dus foto’s in allerlei omgevingen waren welkom.

Toen kwam het moment om de gemaakte foto’s te gaan presenteren. De foto’s moesten “wegvallen” in hun omgeving. Ik zag een mogelijkheid om de foto’s te presenteren op de glimmende buitenkant van het museum Depot Boijmans van Beuningen, maar het invallende en weerkaatste licht voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ook niet een gekleurd tegeltableau uit een of ander museum. Nee, ik moest op zoek naar een andere invulling. Aangezien dat niet lukte, ben ik zelf aan de slag gegaan om relevante achtergronden voor mijn foto’s te maken. Ik heb mijn foto’s op een schilderijtje gelegd en daar een glas overheen geplaatst, zodat er een ronde foto over bleef. De rest heb ik zodanig met acrylverf bewerkt dat de foto “opging” in de achtergrond. Ik was zelf verrast met en verbaasd over het uiteindelijke resultaat. Mijn opdracht was geslaagd vond ik.

Later heb ik nog de foto’s in een kunstwerk uit het museum Voorlinden verwerkt: een heleboel potjes, pannen, schalen ed.”

Het is een schitterend verhaal geworden en het heeft haar zeker verder geholpen in de manier waarop Corry haar hobby uitvoert. Hoewel er een coach aanwezig was, heeft ze er toch haar eigen draai aan gegeven. Mariet heeft haar ongetwijfeld gesteund, hoewel het voor haar altijd moeilijk is om aan de wensen van de cursisten te voldoen.

Een geslaagd experiment Corrie en een terecht applaus voor je presentatie.

Een volgende keer presenteren we het mentoraat van een ander clublid.

Ben je door dit verhaal geïnspireerd en wil je een keer komen kijken op onze vaste clubavond in de Geubel? Neem dan even contact op met Henk van Roode (henkvanroode@ziggo.nl) Kijk ook eens op onze fraai uitziende website:

www.fotoclubdongen.nl