Marianne is de laatste in de rij van de club van 6 in het mentoraat van Mariet Wielders en ook zij heeft al menig keer (tot grote tevredenheid overigens) meegedaan aan zo’n traject. Voor haar geldt nog steeds dat zo’n mentoraat een enorme uitdaging is en dat je daardoor je eigen fotografie naar een hoger plan brengt. Maar……waar begin je dan aan? Welk onderwerp neem je ter hand?
Het startpunt was (hoe simpel kan het zijn!?) het bekijken van je eigen werk. Het viel op dat haar werk wel vaak dezelfde onderwerpen als inhoud hadden. Op zich is daar helemaal niets mee, integendeel zou ik zeggen, maar ze wilde graag eens een keertje buiten haar comfort zone. Iets wat je nou niet direct van haar zou verwachten. Aangezien Marianne een zeer brede interesse heeft en de natuur altijd wel een inspiratiebron voor haar is geweest, zouden hier wellicht wat mogelijkheden liggen. Soms krijg je wel eens wat hulp uit “onverwachte” hoek: haar man Frans gaf haar een schitterend boek cadeau met als titel:
“Praktijkboek Creatieve natuurfotografie”.
De vragen die hierin gesteld worden, doen er echt toe. Als fotograaf worstel je daar altijd mee:
Waarom raakt die ene foto je recht in het hart, terwijl al die andere technisch perfect uitgevoerde foto’s je onberoerd laten? Hoe kun je foto’s maken die je raken? Wat is het geheim van deze foto’s? Hoe maak je foto’s die tot de verbeelding spreken?
Het antwoord op deze vragen kun je lezen in meer dan veertig artikelen geschreven door tien verschillende auteurs. Een belangrijk deel van de artikelen gaat over visie, stijl, schoonheid en leren kijken. Hoe kun je anders leren kijken en de essentie van wat je ziet, vangen in een beeld. Na het lezen van dit boek kan je creativiteit een vrije loop nemen en zul je met nog meer plezier fotograferen.
Je begrijpt nu wel dat haar ei gelegd was, dat het onderwerp vast stond en dat ze die uitdaging graag aan wilde gaan. Aangezien de auteurs van dit boek ruim 40 hoofdstukken gewijd hadden aan dit thema, was het voor Marianne niet te doen om ze allemaal aan bod te laten komen. Ze koos er voor haar opdracht een 5-tal uit waarmee ze aan de slag ging:
- Technieken om beweging vast te leggen: hierbij beweeg je je camera mbv een statief horizontaal of verticaal tijdens de opname of gebruik je een zoomlens
- Patronen, lijnen en vormen: bruikbare elementen voor een aanspreekbare foto
- Abstractie: Abstracte fotografie is een creatieve vorm van fotografie die ernaar streeft het gefotografeerde onderwerp onherkenbaar te maken door onder meer gebruik te maken van extreme close-ups, beweging of het isoleren van een gedeelte van een tafereel.
- Dubbelopnames: Door twee (of meer) opnames in de camera te laten samenvoegen, kunnen leuke, creatieve resultaten bereikt worden. Het kan ook later mbv een fotobewerkingsprogramma als Photoshop.
- Bokeh: Bokeh kan worden omschreven als ‘het effect van een zachte, onscherpe achtergrond dat u krijgt wanneer u een onderwerp fotografeert met een lichtsterk objectief bij het grootste diafragma‘. Eenvoudig gezegd, is bokeh de aantrekkelijke of esthetische kwaliteit van onscherpte in een foto.
Als je dit allemaal leest, vraag je je ongetwijfeld af: “Waar moet ik beginnen?”. Eigenlijk heel simpel: je kiest een item uit en ga daar een tijdje mee aan de slag. Door te gaan fotograferen zie je wat goed/niet goed gegaan is en op basis hiervan kun je verder gaan of even pas op de plaats en opnieuw proberen. Binnen zo’n mentoraat is de coach/de mentor uiteraard de eerste die er op kan reageren, maar ook de andere deelnemers kunnen een inbreng hebben.
Uiteindelijk is Marianne er in geslaagd om bij alle bovengenoemde onderdelen fraaie beelden te maken die een lust voor het oog zijn. Je verhaal tijdens de presentatie was helder en we hebben genoten van je fotowerk. Bedankt namens ons allemaal.